De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar het functioneren van de Nederlandse spaarmarkt en constateert dat de lage spaarrente voor consumenten wordty veroorzaakt door een gebrek aan concurrentie tussen banken.
Ruim 70 procent van de ondernemers in Nederland kampt met een tekort aan personeel. De krapte op de arbeidsmarkt blijft hiermee het grootste knelpunt voor ondernemers. Dat blijkt uit de laatste Conjunctuurenquête (COEN) van het CBS, VNO-NCW, MKB-Nederland, KVK en het Economische instituut voor de bouw.
Zo’n 153.000 bedrijven hebben bij elkaar opgeteld nog 9,6 miljard euro aan schulden uit de coronatijd bij de Belastingdienst. Dat maakt demissionair staatssecretaris Marnix van Rij die verantwoordelijk is voor de Belastingdienst bekend.
Nederlanders geven gemiddeld 23 procent van hun besteedbaar inkomen uit aan huur of hypotheek. In de andere landen van de EU is dat percentage lager. Het Europese gemiddelde ligt op 20 procent.
In Nederland waren er in 2023 197.000 woningen die meer waard zijn dan 1 miljoen euro. Dat is 4 procent van alle koophuizen. Vijf jaar geleden waren er in Nederland zo’n 50.000 miljoenenwoningen.
Sparen op een spaarrekening levert momenteel meer op dan sparen in een deposito waarbij geld voor 10 jaar vast staat. Dat meldt vergelijkingssite Geld.nl.
Huizenkopers hebben meer te besteden en dat heeft effect op het prijsniveau in de woningmarkt. Omdat huizenkopers vermogender zijn geworden, bieden ze ook steeds meer voor een nieuw huis. Daardoor heeft de gemiddelde huizenprijs in april een recordhoogte van 435.984 euro bereikt.
In april 2024 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 7,5 procent hoger dan in april 2023. Ten opzichte van maart 2024 stegen de prijzen in april met 1,0 procent. Dat meldt het CBS op basis van eigen cijfers en die van het Kadaster.
Na een maandenlange stijging is het vertrouwen van consumenten in mei weer gedaald. Nederlanders waren deze maand negatiever over de economie, de koopbereidheid is wel iets verbeterd.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet een toename in het aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude. De toezichthouder start daarom met de online publiekscampagne checkjeaanbieder.nl om mensen bewuster te maken over hoe oplichters te werk gaan.